Jouni Tirkkonen - perussuomalainen Keravalta. Tehdään yhdessä parempi huominen!

Maakunta- ja soteuudistus

Tekeillä oleva hallituksen maakunta- ja soteuudistus on kolmen puolueen lehmänkauppa. Kokoomus haluaa yksityistää terveydenhoitopalvelut, Keskustapuolue haluaa lisää valtaa maakunnissa ja hallituksen kolmas puolue on valmis mihin vain. Tällä tavoin se voi säilyttää omat positionsa ja hillotolppansa. On sanomattakin selvää että näistä lähtökohdista tehtävät uudistukset eivät voi olla veronmaksajan edun mukaisia.

Maakuntavaalit pidetään näillä näkymin lokakuussa 2018. Koska Uudenmaan vaalipiiri on yksi yhtenäinen alue ja edustajat tullaan valitsemaan kunnan koon ja asukasluvun mukaan, niin tulevan maakuntavaltuuston edustajat  Uudellamaalla valitaan lähinnä helsingistä, espoosta ja vantaalta. Tulevassa maakuntavaltuustossa ei ole yhtään keravalaista, järvenpääläistä, tuusulalaista tai hyvinkääläistä valtuutettua. Tämä jo sinällään on melkoinen demokratiavaje. On vielä huomioitava se että helsinkiläisiä tuskin kiinnostaa miten terveydenhoitopalvelut keravalla toimivat.

Minun kotikaupungissani keravalla verotuloista n. puolet menevät sosiaali- ja terveystoimelle. Maakuntauudistuksen jälkeen tuo summa menee maakuntahallinnolle. Käytännössä me siis annamme pois rahamme, päätösvallan ja työkalut joilla kunnanvaltuutetut tähän asti ovat voineet muokata kuntansa budjettia. Joitakin lakisääteisiä palveluita kunnille toki vielä jää. Tälläisiä ovat mm. kasvatus- ja opetustoimi. Maakuntauudistuksen jälkeen kunnanvaltuutetuille jääkin tehtäväksi lähinnä kiilloittaa oman kuntansa kilpeä ja piiloitella maakuntahallinnon selän takana. Suomalaisilla poliitikoilla on tästä jo toki pitkä kokemus, kun he ovat piiloitelleet Euroopan unionin selän takana ja todenneet äänestäjille että mitään ei voi tehdä koska EU päättää.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Tämä on kiinnostava veikkaus: "Tulevassa maakuntavaltuustossa ei ole yhtään keravalaista, järvenpääläistä, tuusulalaista tai hyvinkääläistä valtuutettua".

Mihin veikkaus perustuu? Noilla keskisen Uudenmaan paikkakunnilla asuu yhteensä kuitenkin sellaiset 150 000 asukasta.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kolme kaupunkia, Kerava, Järvenpää ja Hyvinkää jäivät minulle yllättäen paikoitta HS-simulaatiossa:
http://rjaaskel.puheenvuoro.uusisuomi.fi/251126-ma...
Tuusula toki sitten sai kaksi paikkaa.
Kyse joka tapauksessa siitä, että Uudellamaalla on maakuntana mukana Helsinki, joka rohmuaa väkimääränsä perusteella ja rohmuaa ehdokkaiden laajemman medianäkyvyyden perusteella.
Vaikka vaaleja lykättäisiin, tilanne ei Keravan tai Järvenpään osalta muutu, ellei metropolialuetta eristetä omaksi maakunnakseen.

Käyttäjän jounitirkkonen kuva
Jouni Tirkkonen

Näiden kolmen kunnan pitäisi keskittää äänet yhdelle ehdokkaalle. Tähän en jaksa uskoa. Moni muukin on asiasta samaa mieltä.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kiitos vastauksesta. Oletko (tai onko joku muu) mahdollisesti nähnyt laskelmia näihin paikkajakoihin liittyen?

Käyttäjän jounitirkkonen kuva
Jouni Tirkkonen

Markku Huusko, muistaakseni Helsingin sanomat teki jutun, jossa ennustettiin että ainoastaan Nurmijärvi saa yhden valtuutetun Keski-Uudeltamaalta.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Keskustan Sipilä on sanonut Keskustan ehdokkaille, etteivät maakuntavaltuutetut ole kotikuntansa edustajina, vaan maakunnan yhteisen edun tavoittelu. Kuvailemasi kaltainen tilanne on juuri nyt käynnissä sairaanhoitopiireissä, joissa sairaanhoitopiirivaltuutetut taistelevat kynnet verissä kuntien oikeuksista omien palvelurakenteidensa ylläpitämiseksi.

Eikö soten parasta antia ole juuri se, että kuntien vallan sementoimistarve päättyy?

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Juuri näin Kai, yhden kunnan etu on koko maakunnan etuna.

Käyttäjän jounitirkkonen kuva
Jouni Tirkkonen

Seppo Simonen, minua huolettaa tässä maakuntauudistuksessa mm. demokratiavaje.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen Vastaus kommenttiin #7

Nykyisin ei ELY ja TE toiminnoissa ole ollenkaan demokraattista luottamuselintä. Tilanne muuttuu koska jatkossa vaaleilla valitut maakuntavaltuutetut toimivat demokraattisesti koko maakunnan etua ajatellen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Järvenpään etu ei ole Uudenmaan etu, mutta Uudenmaan etu on Järvenpään etu.

Käyttäjän jounitirkkonen kuva
Jouni Tirkkonen

Kai Niemeläinen, pelkäänpä että koko soteuudistus ajaa kiville politikoinnin, ahneuden ja tyhmyyden vuoksi.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Ensinnäkin Perussuomalaiset oli yhtenä rintamana mukana kaksi vuotta työstämässä uutta sote ja maakuntamallia. Ei nyt oikein astu kuvaan nimitellä sitä lehmäkaupoiksi se on jotenkin kornia.
Taisi olla puolueesi puheenjohtaja Jussi Halla-aho joka valisti teitä ettei haukkuminen johda mihinkään hyvään hillotolpilla vetely.

Tulevissa maakuntavaaleussa valittu valtuutettu edustaa koko maakunnan parasta ei sitä kylää mistä on valittu. Aivan samoin kuin valitaan kansanedustajaksi jostakin vaalipiirin kylästä ei hän edusta vain sitä kylää.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Eikö demokratia perustu kansansuosioon - Keravallakin.

Käyttäjän jounitirkkonen kuva
Jouni Tirkkonen

Lauri Kiiski, paikat jaetaan kunnan koon ja asukasluvun mukaan.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Minusta kohtuullinen kompromissi olisi sellainen, että pienillekin kunnille varmistettaisiin yksi paikka, kunnastaan eniten ääniä saanut valittaisiin. Kun suuret kunnat saisivat kuitenkin useampia edustajia, niin jäisi niille vielä sitä painoarvoakin. Tätä korjausta ei kutenkaan ole tulossa.
Toinen korjaus, koskien vain Uuttamaata, olisi metropolimaakunnan erottaminen, Helsinki ja Kauniainen ainakin siinä, mikseipä Espoo ja Vantaakin.

Käyttäjän MarkkuKoivisto kuva
Markku Koivisto

Semmoinen huomio vaan, ettei kepun valta ainakaan Uudellamaalla mihinkään kasva.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Demokratiavaje tulee näkymään hauskalla tavalla kun maakuntahallinto aloittaa toimintansa. Päätöksiähän sielläkin tullaan tekemään äänestysten avulla. Vaikka Keravalta ihmeen kaupalla valittaisiin vaikkapa Kokomuuslainen vaikuttaja valtuustosta, jolla on kunnianhimoa pyrkyryyttä nousta hierarkiassa.

Tulee meinaan mielenkiintoisia tilanteita. Turha kuvitella etteikö soten piiriin kuuluvia asioita jossain määrin käsiteltäisi kuntapolitiisella tasolla. Takahuoneissa tai jopa valtuustoissa. Miten taiteilla itsensä kuivana jos vastaantuleva asia maakuntahallinnossa on selvästi Keravalle haitaksi ja pitäisi äänestää puolueen linjan tai sitten oman kuntansa edun mukaisesti.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset